''גודזילה'' - ביקורת

  יום שישי , 23/5/14, 16:41

 

מאיפה באה הגודזילה? 

 

''

 

זה התחיל לפני 60 שנה, בסרטים יפניים קלאסיים, שיצאו בצמוד למלחמת העולם השניה כדי להעביר ביקורת ומסר בנוגע להפצצות שקיבלו מארה''ב במהלך המלחמה. הסרט כביכול מתאר כיצד קרינה רדיאו-אקטיבית גרמה למפלצת השוכנת בים לגדול ולהתעצם ולזרוע הרס, להרחיב ולהשמיד ערים שלמות וחיים שלמים של אלפי אנשים- והמסר הפשוט הוא שהמלחמה גוררת מלחמה, ההפצצות הן לא פיתרון אחיד והן רק גורמות ליותר הרס במקום לתקן אותו. וזה נכון, אגב.

 

אבל זה התפתח מאז. 'גודזילה' היא מותג בקולנוע לאורך השנים. היא נהפכה לאחת המפלצות הידועות ביותר, התפרסמה בחוברות קומיקס, חוברות הדבקה, סדרות מצויירות ואיך אפשר לשכוח את הסדרה הקלאסית "פאוור ריינג'רס" עליה גדלתי שגרמו לי ולעוד כמה ילדים לפתח נוסטלגיה וחיבה רבה כלפי היצור הנורא לא סימפטי הזה, "גודזילה", או בשמו המקורי- "גוג'ירה". הוליווד כמו הוליווד, אוהבת לקחת מוצרי ילדות של אנשים ולפתח אותם לדברים גדולים יותר, אפלים יותר, בוגרים יותר. ברוב המקרים זה קצת מעצבן; אתם לוקחים מוצר שלי והופכים אותו לזבל. אבל במקרה הזה היינו חייבים. זה די מצחיק שהפעם האחרונה שנפגשנו עם הגודזילה הייתה לפני 16 שנה, בסרט "גודזילה" של רונלד אמריך
בשנת 1998 בה רמת האפקטים הייתה זהה למחירי הקולנוע בתקופה ההיא- זולה. גודזילה של 98 הייתה חביבה ביותר- היא זרעה הרס, הלכה על אנשים והייתה טיפוס נורא מאיים, יחסית.

 

"גודזילה" היא מותג קולנועי קלאסי שהתפתח לאורך השנים, היא הפכה לאחת המפלצות הידועות ביותר, התפרסמה בחוברות הקומיקס, אלבומי הדבקה, סדרות מצויירות ואיך אפשר לשכוח את הסדרה הקלאסית "פאוור ריינג'רס" עליה גדלתי, שגרמו לי ואני בטוח שגם לעוד מספר אנשים לפתח חיבה נוסטלגית רבה כלפי היצור הנורא והלא סימפטי הזה, "גודזילה", או בשמו המקורי "גוג'ירה". הוליווד כמו הוליווד, אוהבת לקחת מוצרי ילדות של אנשים ולפתח אותם לדברים גדולים יותר, אפלים יותר, בוגרים יותר. ברוב המקרים זה קצת מעצבן; אתם לוקחים מוצר שלי והופכים אותו לזבל. אבל במקרה הזה היינו חייבים. זה די מצחיק שהפעם האחרונה שנפגשנו עם הגודזילה הייתה לפני כ-16 שנה, בסרט "גודזילה" של רונלד אמריך אשר יצא בשנת 1998, בה רמת האפקטים הייתה זהה למחירי הקולנוע בתקופה ההיא - זולה. גודזילה של 98 הייתה חביבה, היא זרעה הרס, הלכה על אנשים והייתה טיפוס נורא מאיים, יחסית.

 

''

 

מבחינה זו גודזילה של 2014 היא פשוט הגודזילה המושלמת. בעוד גודזילה של 98 הייתה בגובה של בניין, גודזילה של 2014 היא גודזילה שדורכת על בניינים בלי לשים לב בכלל. זה פשוט הגשמת חלום ילדות עבורי- גודזילה החדשה היא ענקית, עצומה, גדולה, בגובה העננים. זה פשוט מעורר התלהבות לראות את החידוש הויזואלי לאותה המפלצת הקטנה של 98- ולראות את ההשקעה המרובה שעובדה על ידי אנימציית האפקטים ולגרום לזה להיראות כ"כ אמין, זו עבודה לא קלה, וזה בעיקר מותיר המון רושם לחובבי המפלצת. והחלק המדהים ביותר הוא- שלא מדובר במפלצת היחידה בסרט.

 

התפנית הגדולה שיצר גרית' אדוורד (במאי הסרט) לגודזילה החדשה הייתה במקום המתאים. הוא יצר לנו עולם אפוקליפטי בו מפלצות והרס הן דבר לגיטימי לחלוטין. במקום סתם לראות ערים נחרבות ובניינים נופלים ומכוניות מתרסקות (שגם את זה הסרט עושה באופן מדהים) הסרט מאפשר לנו לראות מספר מפלצות עצומות מימדים, בגובה שמעל קילומטר לגובה (ביחס לעולם הסרט) נלחמות אחת בשניה. עבורי זה סוג של הגשמת חלום. לא נראה לי שאפשר לתאר במילים את כמה שזה גדול.

 

ועכשיו קצת למה שמעבר, כי יש גם מעבר. הגודזילה היא מפלצת השוכנת בים שהייתה ידועה ליפן מאז ומעולם. יפן ביצעה מספר פיצוצים נסיוניים על הים שמעולם לא ידעו את מטרתם, אך היום מתגלה כי יפן ניסתה באופן שיטתי להשמיד את המפלצת הושכנת בקרקעות הים. הבעיה היא שהמפלצת ניזונה מן הקרינה המתפרצת מן הפצצות ולכן הדבר במקום להשמידה רק גרם לעיצומה ולפיתוחה. במילים אחרות- האדם עצמו פיתח את המפלצת, האדם אחראי לקיומה וגודזילה בסרט הזה מייצגת את האדם, אותנו. אין אשמים בסיפור הזה. כאן הסרט מקבל את העומק שלו. גודזילה היא מפלצת שידועה ביצר ההרס וההשמדה שלה, מה שדי מזכיר את ההרס שנעשה על ידי בני האדם בתקופת מלחמת העולם השניה ועד היום. בעוד בכל הסרטים המפלצת מבצעת את תפקידה, אחד מהרגעים המרגשים בסרט הנוכחי הוא הרגע בו הצופה מבין שהמפלצת היא לא רק אחראית להרס העולם- אלא גם אחראית לתיקונו. קשה להסביר זאת מבלי לזרוע ספוילרים (פרטים חשובים מהסרט) אך בעיני הסרט ניסה להראות שכמו המפלצת- גם אנחנו כפי שאנחנו אחראיים להרס ולהשמדה, אנחנו גם יכולים להיות אחראיים לתיקון ולסדר שהיה אמור להיות פה מעולם. זה אומנם קלישאתי, אבל האופן בו הסרט מעביר את האלגוריה הפשוטה הזו פשוט גיאוני ומבריק ללא שום ספק.

 

''

 

אין ספק, יש דברים שטיפה לא מאוזנים בגודזילה. הסרט כולו בטון רציני ואפור- וזה מעט מכביד על האווירה ועל ההנאה, אבל זה ברור שהכוונה הייתה ליצור עיבוד רציני לגודזילה מבלי להיצמד אל גימיקים ילדותיים. זה סרט רציני, עם סיפור מסביב וללא ספק לא סתם עוד סרט על גודזילה. אבל זה לא משנה, כי בכל מה שנוגע לגודזילה הסרט הזה פשוט בקנה מידה עצום מימדים, כי מבין כל העיבודים שנוצרו ליצור ההרסני אין שום ספק שמדובר בעיבוד המרשים ביותר שיצא אי פעם. "גודזילה" החדש נקטל בביקורות בטענות צודקות- העלילה לא עמוקה מידי (למרות שגם לא שיטחית מידי), השחקן הראשי משעמם וחד הבעה (אהרון טיילר ג'ונסון צריך להיות בסביבת המפלצות כשהן נלחמות ללא סיבה) ולסרט לוקח זמן להראות את הגודזילה. אבל אני חושב שצריך לקחת דברים בפרופורציות- אנחנו כאן כדי לראות מפלצות מבצעות הרס ולא כדי לראות שחקנים איכותיים או מונולוגים מרגשים, ואנחנו לא היינו רוצים לראות במשך שעתיים שלמות אך ורק גודזילות נלחמות אם כי בא לנו מעט משהו מעבר. גודזילה החדש הוא אומנם לא יותר מסרט קיץ- אבל עכשיו קיץ, ובזמן שכזה אין שום מקום לתלונות על דמויות רדודות או עלילה יבשה. על הכל מפצה רגע הקתרזיס הגדול של השנה בו אנחנו מבינים שגודזילה בכלל לא באה להרוס את העולם, אלא בכלל באה לתקן אותו. 

_________________________________________________________________________________

פורסם במקור בגרסה כזו או אחרת באתר "סרטים". 

תגובות